Saturday, 28 January 2012

10 SEBAB PEREMPUAN TAK HORMAT LELAKI !

ASSALAMUALAIKUM sume :D
p0st wa yang ketiga dalam bulan januari..haisshh~bulan januari pun dah nak habes.. maklumlah, wa sangat-II sibuk sekarang ne, hidup sebagai pelajar STPM menyebabkan wa tak dapat masa yang secukupnya untuk spent ngan diri wa sendiri -.-'[ memang terpaksa bersabar :) ]

shhhhh~ jangan tanya wa kenapa tetiba terpampang gambar wa yang sangat-II c0mel ni kat sni..
[ law awk-II semua tak puas aty, awk-II tgok butang (x) kaler merah kat hujung kiri lappy awk-II dan tekan ja... babai awk-II :) ]

0kei, bagi sesiapa saja yang sudi baca bel0g wa, meh nk k0ngsi 'sedikit seserba sebanyak' yang wa tahu sal lelaki & perempuan @ dengan kata lain KAUM ADAM & KAUM HAWA ! zaman sekarang ne susah kan nak cari kaum ADAM yang kaum HAWA rasa boleh nk h0rmat.. awk-II nak tahu tak kenapa ? ni lar sebab-II nya

  1. Dah ada awek sedap jer nak pegang-II...elok-ii awek pakai tudung awk sibuk nak tengok rambut dia..konon special untuk awk seorang..bila awek awk tak nak kasi semua tu, awk cakap bye-ii.. 
  2. wah, AWAK ! LELAKI GATAL.
  1. Bila keluar dengan awek,awk sanggup jemput hantar awek awk. berhabis duit kasi hadiah kat awek bila awek merajuk pun tak pe..konon awklah penyabar.. tapi bila mak awak suruh pergi kedai beli bawang, macam-II alasan awk kasi. pastu siap minta duit lagi kat mak. wei, AWAK LELAKI TAK BOLEH HARAP.
  1. Kalau ada awek cun beratur belakang awk masa nak cucuk duit kat atm, dengan segala hormat awk kasi dia beratur depan awk..konon awklah lelaki paling gentleman..tapi, bila ada mak cik pregnant berdiri depan awk dalam monorail, awk buat bodoh je. siap pura-pura tidur sebab xmau bersesak-sesak berdiri.. sah, AWAK LELAKI TAK BERTIMBANG RASA.
  1. Tiap kali lepas makan, awk hisap rokok sebatang dua..nampak je ade awek cun, makin semangat awk..awk rasa hisap rokok tu sangat cool..alahai, sebenarnya ramai perempuan dah 'reject' awk sebab diorang tanak cepat jadi janda. AWAK LELAKI YANG TAK PEKA.
  1. Bila awk bawak kereta, ada je awek baik dengan awk, awk tuduh perempuan tu gila harta..padahal perempuan tu tau awk punya kereta tu beli guna duit bapak awk..bukan harta awk tapi harta bapak awk. aduh, AWAK LELAKI PERASAN.
  1. Bila awk dengan kawan-kawan awk, awk suka gelak kuat-kuat. mencarut pun kuat2.. semua f**k, s**t, macam-II lagi smua awk nak sebut. awk rasa awk sempoi bila mencarut. tapi perempuan pandang AWAK LELAKI TAK BERADAB.
  1. Pergi tengok bola, tengok konsert, berapa mahal harga tiket pun awk sanggup..konon untuk kepuasan diri.. tapi pergi masjid hari Jumaat seminggu sekali, masuk pun free, awk liat..bab agama awk aci mengelat. herm... AWAK LELAKI TAK BOLEH BUAT SUAMI.
  1. Awk suka kutuk-II n gelak-II kat gambar perempuan-II kat fb..awk kata konon bajet cun..abih yg awk amik gambar jelir-II lidah yang konon rock sangat tuh, awk rasa cool ? haishh... AWAK LELAKI YANG TAK CERMIN DIRI..
  1. Time awek awk merajuk, berbakul-bakul awk kutuk. konon modal perempuan merajuk n air mata.. tapi bila awk mogok tak nak cakap dengan awek awk sebab sakit hati, tu kes apa plak.. wei, AWAK LELAKI EGO.
  1. awk hisap rokok awk rasa awk handsome. lepas tu puntung rokok awk buang merata-rata.. kadang2 bila awk rasa nak meludah, dekat mana-mana pun awk tak ambil peduli. alahai, AWAK LELAKI PENGOTOR.
p/s: tak semua lelaki macam nih dan bukan semua lelaki ada semua ciri2 nih.. 

sekadar menegur mana yang patut.. tidak bermaksud utk mengaibkan mana-II pihak. utk kaum ADAM, 
sem0ga awk-II semua dicucuri rahmat ALLAH SWT. utk kaum HAWA pula, bukan semua lelaki yang mempunyai sifat begini, oleh itu pilihlah yang terbaek antara yang terbaek.. sekadar berk0ngsi ilmu yang ada.. 

credits t0 : aliff cullen :)

SALAM UKHWAH FILAH, ASSALAMUALAIKUM :)

Friday, 27 January 2012

PROGRAM PERTUKARAN BUDAYA ANTARA PASUKAN BADAN BERUNIFORM MALAYSIA DENGAN PRAMUKA INDONESIA

assalamualaikum, salam sejahtera, salam perpaduan n salam 1 MALAYSIA.. Pada 25-29 November 2011, kementerian pelajaran malaysia telah mengadakan Lawatan ke PALEMBANG, SUMATERA INDONESIA.
pelajar dri setiap negeri diminta utk menghantar wakil bagi ngeri masing-masing. wakil yang dihantar oleh setiap negeri mestilah melalui badan beruniform yang berlainan. hal ini bertujuan utk meluaskan lagi pengetahuan pelajar tentang badan beruniform yang terdapat di Malaysia selain dapat berkenalan antara pasukan badan beruniform lain.

seramai 76 orang pelajar telah dipilih utk menjadi wakil kontijen Malaysia. negeri Kelantan telah menghantar 5 0rang wakil iaitu seramai 3 orang lelaki & 2 org prmpuan. pelajar yang telah dipilih utk menjadi wakil negeri Kelantan ialah
  • Amir Firdaus B. Mohd Suhaimu. SMKA.Melor, Kota Bharu. Sarjan KRS.
  • Mohamad Asyraf B. Mamat @ Mat Nazir. SMK.Bukit Jawa, Pasir puteh. Sarjan PKBM (DARAT).
  • Mohd Asyraf B. Nordin. SMK.Sultan Yahya Petra 1, Kuala Krai. Sarjan JPAM.
  • Siti Nadiah Bt. Zulkifli. SMKA.Naim Lilbanat, Kota Bharu. Ketua Pasukan PUTERI ISLAM.
  • Nur Fatimatul Awanis Bt. Mohd Kamal. SMK.Kubang Kerian 1, Kota Bharu. Staff Sarjan PBSM.(saya)
kami wakil dari KELANTAN akan menjaga maruah KELANTAN & akan mengharumkan nama MALAYSIA.. MALAYSIA BOLEH !

24 NOVEMBER 2011

9.00 pagi - 4.30 ptg : perjalanan ke ASRAMA 1 MALAYSIA
4.45 ptg : Daftar & check-in bilik ( 8 0rg 1 blik but blik kta0rg hnye ad 6 org 1 blik jdiy se0rg gru pngiring akan temankan kta0rg :D )
6.00 ptg : taklimat dari penyelia dari KPM. kta0rg dibahagikan lam 3 kumpulan. saya berada lam kumpulan 2.
7.00 ptg : makan (kat sni kta0rg mkn 6 kali sehari. byk kan ? ALHAMDULILLAH ! memang takkan ada yang kebulur lah >,< )
8.30 mlm : berkumpul kat dewan asrama, sedikit taklimat dari TUAN ARIFFIN & ENCIK NAZA. taklimat utk pergerakan di INDONESIA turut disertakan.



tuan ariffin :)


jadual kta0rg :D

10.45 mlm : makan lagi :D then trus masuk tidur

25 NOVEMBER 2011

5.45 pagi - 7 pagi : solat subuh ( qiamullai yang dipimpin oleh ustaz haji anuar )


7.30 pagi - 8.10 pagi : nyanyian lagu negaraku dan perbarisan.
8.10 pagi - 8.40 pagi : breakfast ^^
8.40 pagi - 9.30 pagi : latihan kawad bagi membuat penyelarasan kawad kaki.

kumpulan 1 yang diketuai oleh amri :]

kumpulan 2 yang diketuai oleh azzim :]

kumpulan 3 yang diketuai oleh izzat :]

kitaorang berkawad dengan semangat yang waja ! :D

9.30 pagi - 10.10 pagi : ice breaking



10.10 pagi - 10.30 pagi : makan tengahari
10.30 pagi - 10.40 pagi : taklimat team building
10.40 pagi - 11.50 pagi : team building

kat0rg maen spider wall

electric wire
da guys :'>

da girls :']

kedy ! u're r0ck babes :D

hani, ct & saya

g0 kedy g0 !

hati2 ea fara !

menunggu giliran :]

ikatan kasih sayang tak smpt nk ambik gambar -.-'
( objektif sume game diatas ialah : dapat berkenalan n menyesuaikan dri, 
menerima teguran & yang penting sekali teamw0rk :] )

12.00 tghari - 2.30 ptg : aktiviti bebas.
( disebabkan 25 november jatuh pd hari jumaat,sume pelajar lelaki harus ke masjid utk menunaikan s0lat jumaat. )
2.30 ptg - 4.30 ptg : latihan kebudayaan ( b0ria lar ! >,< )

kumpulan 2 buat dem0 :D

4.30 ptg - 5 ptg : solat
5 ptg - 5.30 ptg : taklimat penerbangan
  • pelajar dibahagikan kpd 2 kumpulan iaitu kumpulam 20 & kumpulan 70.
5.30 ptg - 7 ptg : sambung latihan kebudayan ( b0ria lagi ! )
7 ptg - 7.15 ptg : makan !
7.15 mlm - 9 mlm : rehat n s0lat
9 mlm - 10 mlm : pembahagian pasp0rt, baju, t0pi dan beg ! :D



10 mlm : rehearsal persembahan kebudayaan ! b0ria :D
saya, ct, annur, ika n pqah :)
0keyh..muka ktaorang y keletihan but still happy :D

kump 2 lar ni :D (berb0ria !)

12 mlm : tidur + kemas nk naek flight es0k :)

26 NOVEMBER 2011

seperti biase bangun pg, mandi, s0lat subuh dan breakfast. kta0rg bergmbr kumpulan sebelum bertolak



m0rning sunshine :)
saya NUR FATIMATUL AWANIS MOHD KAMAL :]


 kami tetap kawan :)
annur elia ( terengganu ) + saya

dan kami :)



kumpulan 1

kumpulan 2 

kumpulan 3



11 pg - 12.30 tghari : perjalanan ke LCCT terminal airp0rt !


sedikit taklimat dari CIKGU HAMZAH


masing-masing sibuk dengan hal sendiri

12.30 tghari - 2.30 ptg :rehat, s0lat, makan
2.30 ptg - 3 ptg : pembahagian pasp0rt, imegresen check-0ut ! tggu kat balai pelepasan.
alyah dari melaka & pkah dri kedah

hani dari melaka :)

kami berteman :'>

dalam flight :]

5 ptg - 7ptg : terbang ke palembang ! :>
sampai PALEMBANG ! tmpt pertama yang dituju 


----->
makanan kat cni best but air dye..argghhh ! tak m'hilgkan dahaga -.-'
setelah siap bersantap, kami terus ke tmpt penginapan selama 3hari 3malam kami di PALEMBANG.

HOTEL GRAND DUTA :]

27 NOVEMBER 2011

masa di INDONESIA lewat 1 jam dari waktu MALAYSIA mknanya, kalau kat MALAYSIA pukul 8, kat sana baru pkul 7 pagi :D
7 pg : makan, breakfast bagai + taklimat
  • setiap kali nk bertolak kne kumpul 1/2 jam lebih awal
  • patuhi keselamatan 
  • pastikan disiplin dijaga & patuhi waktu ! 
8 pg : naik bas ! 

 jalan-jalan ! city t0ur ! :D
kant0r wali k0ta aka balai daerah

terus ker BENTENG KUTO BESAR !
atau dikenali juga sbgai BENTENG KOTA BESAR

saya & hafeez :)


kontijen MALAYSIA sempat bergambar disini utk kenang-kenangan

setelah bergambar kami menyusuri SUNGAI MUSI dengan menaiki bot.
pengalaman pertama menaiki bot amat2 menakjubkan.
  • terdiri dari 9 batang sungai dan bertemu menjadi sungai musi
  • sungai musi mempunyai kedalaman sedalam 50 meter
  • panjang sungai ini ialah 1132km
  • sungai musi membahagi 2 wilayah KOTA PALEMBANG iaitu HULU & HILIR
  • sungai musi merupakan sungai terpanjang di SUMATERA INDONESIA.
  • msyarakat di sini menggunakan air sungai utk keperluan harian.
danial, abu laith dan ustaz anuar :)

danial, fara, saya dan alif :]


jambatan AMPERA yang bermksud AMANAH PENDERITAAN RAKYAT :)
  • dibangunkan pada tahun 1952
  • nama lama : JAMBATAN BUNGKARNO
  • jambatan termegah & boleh diangkat pada suatu ketika dahulu.
  • panjang jambatan ini ialah 1170 meter
  • jarak dari permukaan air ialah 11'5 meter
  • beratnya ialah seberat 9940 ribu tan  


sahabat :)

9.40 pg - 10.20 pg : sampai di PULAU KEMARO @ dikenali sbgai PULAU KEMARAU

pintu msuk ke PULAU KEMARO

TOKONG @ MENARA PAGODA..dikatakan tempat suci untuk para penganut TIONG HWA.

asal usul PULAU KEMARO

saya, fara & abu laith :']


hafeez bersama kanak2 yang berada di PULAU KEMARO.
sangat3 terharu :')

11.30 tghari - 12.30 tghari : ke sanatap sederhana utk mkn tghari :)

makanan kat sini mmg class ! best sgt.. lauk cabai -..-'


taman tasik di sblh jalan utama :)

12.30 tghari : perjalanan ke masjid KIAI MUARA OGAN utk s0lat dan berehat


saya :)


2.15 ptg - 2.50 ptg : perjalanan ke STADIUM GELORA SRIWIJAYA
2.50 ptg : smpai di STADIUM GELORA SRIWIJAYA ( tempat berlangsungnya sukan SEA baru2 ini )
hani , kedy , chitra , pkah dan saya :]
( belakang : anas & hafeez )

4.30 ptg : melawat masjid agung iaitu masjid yang terbesar dan paling terkenal di PALEMBANG :D
besar d0k ? hahaa.. :D kitaorg sempat bergambar kenangan kat sini.

kitaorang senior :>
anuar, wawa & razif :)

k0ntijen KELANTAN :D
nadiah,asyraf nordin,luqman afifi(kedah),amir,asyraf bj n saya(wawa)
saya + fara (selangor)

berf0to :]


5.20 ptg : mkn,rehat (dalam bas) hewhewhew :3
6.15 ptg - 8.45 mlm : sh0pping time ! :D 
9 mlm : refleksi + rehat..

28 NOVEMBER 2011 ( saat + hari + masa yang dinantikan )

4.30 pg - 5 pg : s0lat di masjid WANITA PALEMBANG
6 pg - 8 pg : makan, kumpul & taklimat..kitaorg mempunyai 3 kumpulan,
berunif0rm ^,^/

8 pg : perjalanan ke SMA NEGERI 1 PALEMBANG :]
  • kumpulan 1 ke SMA PLUS 17 PALEMBANG
  • kumpulan 2 ke SMA NEGERI 1 PALEMBANG
  • kumpulan 3 ke SMP NEGERI 1 PALEMBANG

 

  




kami dialu-alukan dengan penuh s0pan disana.. :) kami turut dipersembahkan persembahan pancaragam.

sejurus semua aktiviti selesai, kami ke PASAR 16.. bersh0ping :D

NUR FATIMATUL AWANIS : WAWA


ini member 1 kumpulan ngan saya, abu laith dari perak

6 ptg : makan lagi kat sebuah restoran masakan padang.. makanan kat sini amat2 nenepati citarasa saya >,<

m0numen ker ni ? tak lar, ne tugu restoren tmpt kitaorg akan menjamu selera :D

kami :'>

mereka :'>
saya dan aizat :)


snapsh0t time :))
kami kawan sampai beble ^^,

qilla, ika n me (wawa)
yeah ! muka kami c0mot -,-
abu laith, saya, asyraf + saidi~ mereka her0 semalaya !

29 NOVEMBER 2011

hari terakhir berada di PALEMBANG membuatkan kami semua berasa sayu.. seminggu bersama sudah cukup membuatkan kami akrab dan berteman.. setelah siap berkemas,makan pagi, kami bert0lak ke lapangan terbang.sebelum itu, kami sekali lagi ke rest0ran santap sederhana utk makan tengahari.
elle, wawa (saya ) + kedy [ i l0ve u 0lls sis ]
kami r0omate :')
asyraf ! my big br0 :)



setelah siap menjamu selera, kami trus ke lapangan terbang..

nadiah(kelantan) n nuha(terengganu)

keletihan menuggun :'>
syakir (memgang kamera ), arif, aliff + hizlan :)
rndu kam0o lar budak2 :)
hizlan + aizat ( diorang memang member y superb kelakar :') )

luqman afifi dri kedah ( malu-malu plak >,< )

annur y c0mel.. fara tertidur :)

ckgu FAIZAL..asyik dia jer ambik gmbr, sekarang wa pula yg ambil gmbr ckgu :)

syakir + arif ( rindu sangat :'> )

muka-muka keletihan :]
bess tertidur~ iylia khusyuk baca n0vel (:

faizal yang demam -.-
faizal lagi.. kawan selamanya :D

nuha, wawa (saya) + nadiah :']



setelah penat menunggu..waktu bert0lak sepatutnya pkul 5ptg tetapi dsbbkan ad masalah cuaca, flight kami delay.. jam 7mlm kami bertolak balik :')

there's 0ur flight :)

zizan.dinie + asyraf :)

teman selamanya =']

nadiah, amin, asyraf bj >,<

sampai di ASRAMA 1 MALAYSIA :)

pengalaman saya menyertai pr0gram ini tak akan saya lupakan smpai bila-bila..
persahabatan yang terjalin tak kan terungkai :)
saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kpd pihak KEMENTERIAN PELAJARAN 
MALAYSIA kerana telah memberi peluang kepada saya utk menyertai program ini.
tidak lupa juga kpada guru2 pengiring kami..terima kasih.

DISEDIAKAN OLEH :
  • NUR FATIMATUL AWANIS BT. MOHD KAMAL
  • SEK.MEN.KEB.KUBANG KERIAN 1, KOTA BHARU, KELANTAN