Monday, 31 October 2011

ALHAMDULILLAH~

assalamualaikum semua ! nk gatw ne, ec0p exam p smpt lgnk menghupdate bel0g !
xcely xd niat 0m nk hupdate p terteng0p darlims wa plak !
alhmdulillah..trimas DARLIMS SBB SUDI MENGF0LLOW WA !
da ckup 10o f0llowers !
kpd adk d0rice tengs sbb jdiy f0llowers akak y ke 10o :D
wish me luck lam exam ec0p :)

Saturday, 22 October 2011

PERBUALAN SE0RANG BAYI SEBELUM KELAHIRANNYA~

assalamualaikum..wa nk share2 inf0 ket..ea lar, sharing is caring rite? :D


Adalah dikisahkan….pada ketika seorang bayi akan dilahirkan ke dunia nyata.

Bayi itu bertanya kepada Tuhan : “Para malaikat di sini mengatakan bahawa besok Engkau akan mengirimkan saya ke dunia, tetapi bagaimana cara saya hidup di sana? Saya begitu kecil dan lemah.”
Tuhan menjawab: “Aku telah memilih satu malaikat untukmu. Dia akan menjaga dan mengasihimu dengan sepenuh hatinya.”

Bayi bertanya lagi: “Tetapi disini, didalam syurga ini, apa yang saya lakukan hanyalah bernyanyi, bermain dan tertawa…Inikan sudah cukup bagi saya untuk berbahagia.”
Tuhan menjawab: “Malaikat mu nanti akan bernyanyi dan tersenyum untukmu setiap hari. Dan kamu akan merasakan kehangatan cintanya dan menjadi lebih berbahagia di sana”

Bayi bertanya lagi: “Bagaimana mungkin saya dapat memahami orang-orang bercakap dengan saya sedangkan saya tidak memahami bahasa mereka?”
Tuhan menjawab: “Malaikatmu akan berbicara kepadamu dengan bahasa yang paling indah yang pernah kamu dengar. Dan dengan penuh kesabaran dan perhatian. Dia akan mengajar kepadamu cara untuk berkata-kata.”

Bayi bertanya lagi: “Apakah yang boleh saya lakukan ketika saya ingin berbicara kepadaMu?”
Tuhan menjawab: “Malaikatmu akan mengajarkan bagaimana cara kamu berdoa dan bermunajat kepadaKu.”

Bayi bertanya lagi:”Saya mendengar bahawa di Bumi banyak orang jahat. Siapa yang akan melindungi saya nanti?”
Tuhan menjawab: “Malaikatmu lah yang akan melindungimu, walaupun mungkin jiwa dan raga terpaksa dikorbankannya.’

Bayi bertanya lagi: “Tapi, saya pasti akan merasa sedih kerana tidak lagi dapat melihatMu lagi.”
Tuhan menjawab: “Malaikatmu akan menceritakan kepadamu tentang Aku dan akan mengajarkan bagaimana kamu nanti akan kembali juga kepadaKu, walaupun sesungguhnya Aku akan sentiasa disisimu.”


Pada saat itu, Syurga begitu tenang dan hening sehingga suara dari Bumi dapat jelas kedengaran.

Dan sang bayi bertanya perlahan : “Tuhan, jika saya terpaksa pergi sekarang ini, bolehkah Kamu khabarkan kepadaku nama malaikat yang Kamu maksudkan itu?”
Tuhan menjawab: “Kamu akan memanggil malaikatmu itu sebagai “IBU”. Maka ingatlah, sentiasa kamu berkasih sayang dengannya dan menghargai setiap pengorbanan ibu mu. Berbakti, berdoa dan cintailah dia sepanjang masa. Dialah satu-satunya harta mu yang tiada galang gantinya, dunia mahupun akhirat. ”


Dan untuk para ibu, ingatlah kisah ini dikala kamu hilang sabar dengan karenah anak-anak mu yang sedang membesar. Sesungguh nya Syurga itu dibawah telapak kakimu. Sucikanlah 4 perkara dengan 4 perkara :

Wajahmu dengan linangan air mata keinsafan
Lidahmu basah dengan berzikir kepada Penciptamu
Hatimu takut dan gementar kepada kehebatan Robb mu
Dosa-dosa mu yang lalu dengan taubat kepada Dzat yang Memiliki mu.

Wallahu'alam..............

and, dat's all f0r t0day.. tengQ :)

Contest Best Photo of Me by Mayalisa

hey3! here again wif da c0ntest..0pppssiii...ASSALAMUALAIKUM SYGS~

nk j0in c0ntest ne? tekan ne----> :)


wa tag k0wg ea sygs~


0k..d0ne :D

CONTEST PHOTOGENIK pilihan BJB

1st f0r m0st assalamualaikum again! 
utk aiy ne, da 3 c0ntest wa j0in..kekekee.tamak kan?
xd lach..wa mcm happy jer ble bley j0in c0ntest..bkn ap, dpt rmai kwn slh 1 fakt0r utma nyer..
wa xksah mng ker x,adb tnding mng ker klh~da best will beat da rest rite? :)
ehehehh..wa kan budak y sesangad friendly :D | ayat puji dri sendri |
0k..dis is it~
nk j0in? nk3? 0k, tekan SINI

hehee..ne picha wa
uhukk..xd lach se ph0t0genik ane p0m, p ne lar wa..mmg gler p0sim :D

tengs utk c0ntest ne :D
guddlucckk seemuuaaa~all da best !

CONTEST : TEKA UMUR SAYA?

assalamualaikum.. :D
ehhheee...asyik2 p0st sal c0ntest an..hahaaa..bia lach~
wa j0in c0ntest ne, 
nk j0in c0ntest? klik SINI
wa ase um0 akak time ne 22 k0t~
hehee.. :D

wa tag d0rg :

0k..daaaahhh..babaii :) <3

Friday, 21 October 2011

Contest DANIEL ADIE : SISPA

ASSALAMUALAIKUM sygs~
just n0w wa BW, g0dek sana , g0dek sni , ahhhaaa.. terteng0p lar 1 entry y w0w 'nk j0iinnnnn'... :D
neng0p ne~

PERTANDINGAN
BIARKAN GAMBAR MENGUNGKAPKANNYA.


ni dye, ni dye..c0ntest ! :) ok, xnk bebel byk3, ne picha wa


h0ho..ne lar pic y wa nk share :) pic ngan kazen xper kan? law nk share pic y s0wg2 tuw ase mcm sumenyer  pic prasan jep..huhu..
pic sblh kiri : snyum palsu sbb ase mcm rimas jep time tuw 
pic y sblh kanan : mmg pic eklas , dat's y tersengih cenggitu..kekeke :D

btw, ne sl0gan wa :
:: terkadang, senyuman palsu terukir apabila kte nk gmbirakan hati 0wg y kte syg :)

dengan ini, wa tag 2 0wg y wa syunk ::

nk c0kelat..tengs ABANG ADIE :D

Thursday, 20 October 2011

KEKEKEE :D

assalalmualaikum :D
hehee...lam entry kli ne wa nk gelak bnyk3! :D
hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha..
k0rg msti igt wa da gler an?heheee...giler lar k0t..tdiy kan ad s0wg *** ne teg0 wa..
huhuuu..wa p0m xtaw cner dye ley teg0..huhuu..
igt an dye xd pasaan, upenyer ad gak..kekeke :D
ske sgt..hehehee..arap dye teg0 wa lg lenkli :)) <3
abeessss daa :D babaaaiii ~


M0oD TIME TAIP ENTRY : STRAWBERRY---->MERAH :D

Wednesday, 19 October 2011

10 SIFAT CALON SUAMI YANG BAEK !

assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh..
hmmm..skunk da pk0l 12.47 midnite..xley nk td0w ag sbb mseh perlu stadi !
aissshh~ utk hilg an ase ngant0k, wa jln2 kat muka buku pas2 terjumpe lar ngan 1 p0st y 
title nyer mcm entry ne..s0 wa ambik n share kat entry wa kli ne..bkn ap,jus nk k0ngsi2 ap y 
wa ase mcm perlu dik0ngsi kan jep, s0 enj0y readim :))


Jika anda seorang wanita, carilah lelaki yang mempunyai sifat-sifat berikut.
Jika anda seorang lelaki, jadilah seorang lelaki yang mempunyai sifat-sifat berikut.

1. Kuat amalan agamanya. Menjaga solat fardhu, kerap berjemaah dan solat pada awal waktu. Auratnya juga sentiasa dipelihara dan memakai pakaian yang sopan. Sifat ini boleh dilihat terutama sewaktu bersukan.

2. Akhlaknya baik, iaitu seorang yang nampak tegas, tetapi sebenarnya seorang yang lembut dan mudah bertolak ansur. Pertuturannya juga mesti sopan, melambangkan peribadi dan hatinya yang mulia.

3. Tegas mempertahankan maruahnya. Tidak berkunjung ke tempat-tempat yang boleh menjatuhkan kredibilitinya.

4. Amanah, tidak mengabaikan tugas yang diberikan dan tidak menyalahgunakan kuasa dan kedudukan.

5. Tidak boros, tetapi tidak kedekut. Tahu membelanjakan wang dengan bijaksana.

6. Menjaga mata dengan tidak melihat perempuan lain yang lalu lalang ketika sedang bercakap-cakap.

7. Pergaulan yang terbatas, tidak mengamalkan cara hidup bebas walaupun dia tahu dirinya mampu berbuat demikian.

8. Mempunyai rakan pergaulan yang baik. Rakan pergaulan seseorang itu biasanya sama.

9. Bertanggungjawab. Lihatlah dia dengan keluarga dan ibu bapanya.

10. Wajah yang tenang, tidak kira semasa bercakap atau membuat kerja atau masa kecemasan.

p/s : : wa d0a an sume 0wg dpt jd0h yg baek..insyaALLAH :)

Tuesday, 18 October 2011

BILA NAK KAWEN ?

assalamualaikum..huhuu..tdiy mak sdre wa mai uma...
taw ap y dye ty? ble awa nk kawen??
aisseeeehhhhh~~ tua sngad ker muka wa ne? aissshhh...xley jdiy ne...
dis is 0ur c0nversati0n~

 mak l0ng : awa, bil0 nk nik0h?
wa : haaa?? nik0h? ad0oi~ xckup um0 ag lar m0kl0ng~
mak l0ng : <tanpa ase criga > larr,, kei um0 23 d0h.. xsey nik0h ag k0?
wa : wa bru 18 lar m0klong 0oii~
mak l0ng : eh, silap pul0p..tuka ngan kak awa 
< akak sdre wa jga m'pnyai pggln y sme >
| dialek kelantan | hahahaaa...law xfhm s0 k, wat2 lar mcm paham~

wa 0n9 pesbuk tdiy jmpe lar bnda ne ~

Skema jawapan kpd soalan cepucemas (bila nak kawen?)


Kenapa Lambat?
✔ Kerna Allah tahu masa yg tbaik utk ku.


Dah Berpunya?
✔ Ya. Kerna setiap org tlh ditetapkan jodoh masing2.

Siapa?
✔ Nanti Allah akan perkenalkan kpd ku.

Bila?
✔ Bila kami dah dipertemukan. InsyaAllah jemput dtg ke walimatul urusku nanti.

P/S: Jgnlah selalu btanya bila org tu nak kawen. Krn semua RAHSIA itu, tletak DI TANGAN ALLAH. Sampai masa Allah akan membongkarkannya. InsyaAllah.

Selamat Menjawap... Hihihi
Senyum tak perlu kata apa2. ^__^♥
Alhamdulillah... Semoga kita semua sentiasa berada dalam rahmat serta redha Ilahi... InsyaAllah... Amiin ya rabal alaminnn.... ^____^♥

NAK KONGSI~


Junko Furuta. The girl who went through 44 days of torture. DAY 1: November 22, 1988: Kidnapped Kept captive in house, and posed as one of boy’s girlfriend Raped (over 400 times in total) Forced to call her parents and tell them she had run away Starved and malnutritioned Fed cockroaches to eat and urine to drink Forced to masturbate Forced to strip in front of others Burned with cigarette lighters Foreign objects inserted into her vagina/anus DAY 11: December 1, 1988: Severely beat up countless times Face held against concrete ground and jumped on Hands tied to ceiling and body used as a punching bag Nose filled with so much blood that she can only breath through her mouth Dumbbells dropped onto her stomach Vomited when tried to drink water (her stomach couldn’t accept it) Tried to escape and punished by cigarette burning on arms Flammable liquid poured on her feet and legs, then lit on fire Bottle inserted into her anus, causing injury DAY 20: December10, 1989: Unable to walk properly due to severe leg burns Beat with bamboo sticks Fireworks inserted into anus and lit Hands smashed by weights and fingernails cracked Beaten with golf club Cigarettes inserted into vagina Beaten with iron rods repeatedly Winter; forced outside to sleep in balcony Skewers of grilled chicken inserted into her vagina and anus, causing bleeding DAY 30: Hot wax dripped onto face Eyelids burned by cigarette lighter Stabbed with sewing needles in chest area Left nipple cut and destroyed with pliers Hot light bulb inserted into her vagina Heavy bleeding from vagina due to scissors insertion Unable to urinate properly Injuries were so severe that it took over an hour for her to crawl downstairs and use the bathroom Eardrums severely damaged Extreme reduced brain size DAY 40: Begged her torturers to “kill her and get it over with” January 1, 1989: Junko greets the New Years Day alone Body mutilated Unable to move from the ground DAY 44: January 4, 1989: The four boys beat her mutilated body with an iron barbell, using a loss at the game of Mah-jongg as a pretext. She is profusely bleeding from her mouth and nose. They put a candle’s flame to her face and eyes. Then, lighter fluid was poured onto her legs, arms, face and stomach, and then lit on fire. This final torture lasted for a time of two hours. Junko Furuta died later that day, in pain and alone. Nothing could compare 44 days of suffering she had to go through. When her mother heard the news and details of what had happened to her daughter, she fainted. She had to undergo a psychiatric outpatient treatment . Imagine her endless pain. Her killers are now free men. Justice was never served, not even after 20 years. They deserve a punishment much greater than they had put upon Furuta, for putting an innocent girl through the most unbearable suffering. This story from 1989 is true. Please spread her story around. Everyone should know about the existence of Junko Furuta’s unimaginable and incomprehensible suffering, and this is why this group has been made. Invite your friends. Never let her story be forgotten. If this story changes the life of at least one person then it has been worth it. Rest In Eternal Peace, Junko Furuta 1989-Eternity

TODAY IS MY MY MY 1ST DAY . . .

assalamualaikum my fellow friends !
0k..da lme an wa xhupdate bl0g wa ne..aduuii~
penuh ngan sawang da ne...labah-labah p0m da beranak pinak..
tah da bper generasi p0m wa xtaw lach! aiy0oo...fuuhhhh....habuk ne..dgil plak ;[
0kk...b0ut t0day's entry~weehhiieee...
MY FIRST DAY :D
hehee...xcely aiy ne ari petame wa sit utk last year exam wa :))




paper PENGAJIAN AM y diajar 0leh CIKGU ALIAS ~
" cikgu cikgu, terima kaseh da bg ilmu ckgu kat sye :) "
huhuuu...wa da bce n stadi byk3 larr 'JUGAK'~
tup3, ms0k pekse s0klan y byk pnye susa..kne belit3 n belit3~
fenim nyer kple, y kua exam ckit jer..adesss...
ap lg...TERMENGANTOK fulakkk daaa...aiseh~


  


0k...fine ! ea.. memang sye mengant0k !
xd lar w alyn sgt ngant0k wa, wa belek2 paper tuw thenn . . 
jeng jeng jeng, guess ap wa jmpe?
hahahaaa...my fav quest ! s0klan y memerlukan my SKILL !
0hyeaahhh~nk taw ap dye? nah meh nk tepek hint ckit~



k0rg taw kan ap dye? k0rg kan pndai3 ! :D
i rilly l0ve math~ :D

0k2..xnk cter pjg, last2 mse abes..wa p0m ntar lar ketas jwpn tuw ngan senang hati !
0hyeah! t0morr0w will be my 2nd day dat i've t0 sit 4 my last year exminati0n !
wish me luck :)) <3
till we met again, s0 c yaaa sygs ! 

MOOD TIME HUPDATE ENTRY : : O.R.E.N   :D

Thursday, 13 October 2011

ALLAHUAKBAR !

✐ Selepas Malaikat Israfil meniup sangkakala (bentuknya seperti tanduk besar) yang memekakkan telinga, seluruh makhluk mati kecuali Izrail & beberapa malaikat yang lain. Selepas itu, Izrail pun mencabut nyawa malaikat yang tinggal dan akhirnya nyawanya sendiri.

✐ Selepas semua makhluk mati, Tuhan pun berfirman mafhumnya "Kepunyaan siapakah kerajaan hari ini?" Tiada siapa yang menjawab. Lalu Dia sendiri menjawab dengan keagunganNya "Kepunyaan Allah Yang Maha Esa lagi Maha Perkasa." Ini menunjukkan kebesaran & keagunganNya sebagai Tuhan yg Maha Kuasa lagi Maha Kekal Hidup, tidak mati.

✐ Selepas 40 tahun, Malaikat Israfil a.s. dihidupkan, seterusnya meniup sangkakala untuk kali ke-2, lantas seluruh makhluk hidup semula di atas bumi putih, berupa padang Mahsyar (umpama padang Arafah) yang rata tidak berbukit atau bulat seperti bumi.

✐ Sekelian manusia hidup melalui benih anak Adam yg disebut "Ajbuz Zanbi" yang berada di hujung tulang belakang mereka. Hiduplah manusia umpama anak pokok yang kembang membesar dari biji benih.

✐ Semua manusia dan jin dibangkitkan dalam keadaan telanjang dan hina. Mereka tidak rasa malu kerana pada ketika itu hati mereka sangat takut dan bimbang tentang nasib & masa depan yang akan mereka hadapi kelak.

✐ Lalu datanglah api yang berterbangan dengan bunyi seperti guruh yang menghalau manusia, jin dan binatang ke tempat perhimpunan besar. Bergeraklah mereka menggunakan tunggangan (bagi yang banyak amal), berjalan kaki (bagi yang kurang amalan) dan berjalan dengan muka (bagi yang banyak dosa). Ketika itu, ibu akan lupakan anak, suami akan lupakan isteri, setiap manusia sibuk memikirkan nasib mereka.

✐ Setelah semua makhluk dikumpulkan, matahari dan bulan dihapuskan cahayanya, lalu mereka tinggal dalam kegelapan tanpa cahaya. Berlakulah huru-hara yang amat dahsyat.

✐ Tiba-tiba langit yang tebal pecah dengan bunyi yang dahsyat, lalu turunlah malaikat sambil bertasbih kepada Allah SWT. Seluruh makhluk terkejut melihat saiz malaikat yang besar dan suaranya yang menakutkan.

✐ Kemudian matahari muncul semula dengan kepanasan yang berganda. Hingga dirasakan seakan-akan matahari berada sejengkal dari atas kepala mereka. Ulama berkata jika matahari naik di bumi seperti keadaannya naik dihari Kiamat nescaya seluruh bumi terbakar, bukit-bukau hancur dan sungai menjadi kering. Lalu mereka rasai kepanasan dan bermandikan peluh sehingga peluh mereka menjadi lautan. Timbul atau tenggelam mereka bergantung pada amalan masing-masing. Keadaan mereka berlanjutan sehingga 1000 tahun.

✐ Terdapat satu telaga kepunyaan Nabi Muhammad SAW bernama Al-Kausar yang mengandungi air yang hanya dapat diminum oleh orang mukmin sahaja. Orang bukan mukmin akan dihalau oleh malaikat yang menjaganya. Jika diminum airnya tidak akan haus selama-lamanya. Kolam ini berbentuk segi empat tepat sebesar satu bulan perjalanan. Bau air kolam ini lebih harum dari kasturi, warnanya lebih putih dari susu dan rasanya lebih sejuk dari embun. Ia mempunyai saluran yang mengalir dari syurga.

✐ Semua makhluk berada bawah cahaya matahari yang terik kecuali 7 golongan yang mendapat teduhan dari Arasy. Mereka ialah:

ⅰ- Pemimpin yang adil.

ⅱ- Orang muda yang taat kepada perintah Allah.

ⅲ- Lelaki yang terikat hatinya dengan masjid.

ⅳ- Dua orang yang bertemu kerana Allah dan berpisah kerana Allah.

ⅴ- Lelaki yang diajak oleh wanita berzina, tetapi dia menolak dengan berkata "Aku takut pada Allah".

ⅵ- Lelaki yg bersedekah dengan bersembunyi (tidak diketahui orang ramai).

ⅶ- Lelaki yang suka bersendirian mengingati Allah lalu mengalir air matanya kerana takutkan Allah.


✐ Oleh kerana tersangat lama menunggu di padang mahsyar, semua manusia tidak tahu berbuat apa melainkan mereka yang beriman, kemudian mereka terdengar suara "pergilah berjumpa dengan para Nabi". Maka mereka pun pergi mencari para Nabi. Pertama sekali kumpulan manusia ini berjumpa dengan Nabi Adam tetapi usaha mereka gagal kerana Nabi Adam a.s menyatakan beliau juga ada melakukan kesalahan dengan Allah SWT. Maka kumpulan besar itu kemudiannya berjumpa Nabi Nuh a.s., Nabi Ibrahim a.s., Nabi Musa a.s., Nabi Isa a.s. (semuanya memberikan sebab seperti Nabi Adam a.s.) dan akhirnya mereka berjumpa Rasullullah SAW. Jarak masa antara satu nabi dengan yang lain adalah 1000 tahun perjalanan.

✐ Lalu berdoalah baginda Nabi Muhammad SAW ke hadrat Allah SWT. Lalu diperkenankan doa baginda.

✐ Selepas itu, terdengar bunyi pukulan gendang yang kuat hingga menakutkan hati semua makhluk kerana mereka sangka azab akan turun. Lalu terbelah langit, turunlah arasy Tuhan yang dipikul oleh 8 malaikat yang sangat besar (besarnya sejarak perjalanan 20 ribu tahun) sambil bertasbih dengan suara yang amat kuat sehingga 'Arasy itu tiba dibumi.

✐ 'Arasy ialah jisim nurani yang amat besar berbentuk kubah (bumbung bulat) yang mempunyai 4 batang tiang yang sentiasa dipikul oleh 4 malaikat yang besar dan gagah. Dalam bahasa mudah ia seumpama istana yang mempunyai seribu bilik yang menempatkan jutaan malaikat di dalamnya. Ia dilingkungi embun yang menghijab cahayanya yang sangat kuat.

✐ Kursi iaitu jisim nurani yang terletak di hadapan Arasy yang dipikul oleh 4 malaikat yang sangat besar. Saiz kursi lebih kecil dari 'Arasy umpama cincin ditengah padang . Dalam bahasa mudah ia umpama singgahsana yang terletak dihadapan istana.

✐ Seluruh makhluk pun menundukkan kepala kerana takut. Lalu dimulakan timbangan amal. Ketika itu berterbanganlah kitab amalan masing-masing turun dari bawah Arasy menuju ke leher pemiliknya tanpa silap dan tergantunglah ia sehingga mereka dipanggil untuk dihisab. Kitab amalan ini telah ditulis oleh malaikat Hafazhah / Raqib & 'Atid / Kiraman Katibin.

✐ Manusia beratur dalam saf mengikut Nabi dan pemimpin masing- masing. Orang kafir & munafik beratur bersama pemimpin mereka yang zalim. Setiap pengikut ada tanda mereka tersendiri untuk dibezakan.

✐ Umat yang pertama kali dihisab adalah umat Nabi Muhammad SAW, dan amalan yang pertama kali dihisab adalah solat. Sedangkan hukum yang pertama kali diputuskan adalah perkara pertumpahan darah.

✐ Apabila tiba giliran seseorang hendak dihisab amalannya, malaikat akan mencabut kitab mereka lalu diserahkan, lalu pemiliknya mengambil dengan tangan kanan bagi orang mukmin dan dengan tangan kiri jika orang bukan mukmin.

✐ Semua makhluk akan dihisab amalan mereka menggunakan satu Neraca Timbangan. Saiznya amat besar, mempunyai satu tiang yang mempunyai lidah dan 2 daun. Daun yang bercahaya untuk menimbang pahala dan yang gelap untuk menimbang dosa.

✐ Acara ini disaksikan oleh Nabi Muhammad SAW dan para imam 4 mazhab untuk menyaksikan pengikut masing-masing dihisab.

✐ Perkara pertama yang diminta ialah Islam. Jika dia bukan Islam, maka seluruh amalan baiknya tidak ditimbang bahkan amalan buruk tetap akan ditimbang.

✐ Ketika dihisab, mulut manusia akan dipateri, tangan akan berkata- kata, kaki akan menjadi saksi. Tiada dolak-dalih dan hujah tipuan. Semua akan di adili oleh Allah Ta'ala dengan Maha Bijaksana.

✐ Setelah amalan ditimbang, mahkamah Mahsyar dibuka kepada orang ramai untuk menuntut hak masing-masing dari makhluk yang sedang dibicara sehinggalah seluruh makhluk berpuas hati dan dibenarkannya menyeberangi titian sirat.

✐ Syafaat Nabi Muhammad SAW di akhirat :

ⅰ- Meringankan penderitaan makhluk di Padang Mahsyar dengan mempercepatkan hisab.

ⅱ- Memasukkan manusia ke dalam syurga tanpa hisab.

ⅲ- Mengeluarkan manusia yang mempunyai iman sebesar zarah dari neraka.

(Semua syafaat ini tertakluk kepada keizinan Allah SWT.)

✐ Para nabi dan rasul serta golongan khawas juga diberikan izin oleh Tuhan untuk memberi syafaat kepada para pengikut mereka. Mereka ini berjumlah 70 000. Setiap seorang dari mereka akan mensyafaatkan 70 000 orang yang lain.

✐ Setelah berjaya dihisab, manusia akan mula berjalan menuju syurga melintasi jambatan sirat. Siratul Mustaqim ialah jambatan (titian) yang terbentang dibawahnya neraka. Lebar jambatan ini adalah seperti sehelai rambut yang dibelah tujuh dan ia lebih tajam dari mata pedang. Bagi orang mukmin ia akan dilebarkan dan dimudahkan menyeberanginya.

✐ Fudhail bin Iyadh berkata perjalanan di Sirat memakan masa 15000 tahun. 5000 tahun menaik, 5000 tahun mendatar dan 5000 tahun menurun. Ada makhluk yang melintasinya seperti kilat, seperti angin, menunggang binatang korban dan berjalan kaki. Ada yang tidak dapat melepasinya disebabkan api neraka sentiasa menarik kaki mereka, lalu mereka jatuh ke dalamnya.

✐ Para malaikat berdiri di kanan dan kiri sirat mengawasi setiap makhluk yang lalu. Setiap 1000 orang yang meniti sirat, hanya seorang sahaja yang Berjaya melepasinya. 999 orang akan terjatuh ke dalam neraka.


Rujukan:
Kitab Aqidatun Najin karangan Syeikh Zainal Abidin Muhammad Al-
Fathani. Pustaka Nasional Singapura 2004.




☞ Jika sekiranya kalian ingin mengumpul saham akhirat, sampaikanlah ilmu ini kepada sahabat² yang lain. Sepertimana sabda Rasulullah SAW:
❝ Sampaikanlah pesananku walaupun satu ayat. ❞
Sesungguhnya apabila matinya seseorang anak Adam itu, hanya 3 perkara yang akan dibawanya bersama :
① Sedekah/amal jariahnya.
② Doa anak²nya yang soleh.
③ Ilmu yang bermanfaat yang disampaikannya kepada orang lain.


Tuesday, 11 October 2011

[ S.H.A.W.L.C.O.N.T.E.S.T ]

assalamualaikum..just n0w wa BW.. tetibe terjumpe bl0g http://bobotpink.blogspot.com ..
0hoi..wa p0m ap lg, dgn pasaan teruja a.k.a excited nyer terfikir, 'aishh,,best gak j0in ne :D '
xpk pjg. trus j0in, mng ker x, xper..agp0m ne 1st time wa j0in c0ntest <3


cik mar.. ne pic wa mse 1st time pkai pashmina :)
uhuk, wa ne xbrape machet ag  -,-" 
tengs cik mar !

j0in lar rmai2,trikh ttp pnyrtaan 15 0kt taw :D

Monday, 10 October 2011

ME =LENSACRAZY= ^o^

assalamualaikum peeps !
heheee..entry kli hnye ttg wa! hahahaa..0hyeayh! xmalu nyer aq neyh~
0k, aiy ne nk sajikan k0wg y setail ngada wa ne..hehee...
tah pape kan? xtaw sgd da nk naip ngape nyer..kekeke
bese lar, wa ne mmg + sememang nyer s0wg yang suka menggedik + perasan,
dat's y suke sgd menggila s0wg2 neyh...
0k..fine..mmg sye prsan..da nk bwat cner, kne snap pic sdri2 lar sbb xd cameraman y sdi nk tl0m snapp..uwaaaaa :'(

da fact is, wa mmg xrety nk pkai PASHMINA..tl0m ler ajar :D

haahahaaa...bju ne rembat adk wa pnyer..hehehee....
xkan l0rh xley k0ngsi ngan kakak kan? :P

n0ta tinggalan :: jgn gne brg 0rg with0ut permissi0n..6t kne mara ;P

Sunday, 9 October 2011

FOLLOWERS DA CECAH 50 ORANG ! 0hyeah ! =,=

assalamualaikum n camat pg sume!

0hyeaaahhh! fllowers wa da cecah 50 0wg !
alhmdulillah..syukur sgt3 kat sume kwn2 y sudi mengf0llow bl0g wa y s0nggeh ne :D
kekekeee...teruja..xtaw nk ckp ap..speechless! uwaaa....s0bs0bs0b..
TERHARU , TERSENTUH , TERGELAK :]
| aiy0oo...wateva it is,im s0 glad t0 kn0w all 0ff u darlims ! <3 |
0keyh! mengant0k da..nk td0w..ec0p sk0la plak...nitynyte! :))

Saturday, 8 October 2011

MY BESTIE CUZIE ! :]

assalamualaikum,salam sejahtera n salam 1 Malaysia !
s0, enTry kli ne akan mengisahkan my bestie cuzie y da menjadi makin chubby + cumil !
hehehee...kta0wg kua dri k0l 2 smpai k0l 7 pm..hahaaa..lme kan.. (lps rndu w0k,hehehe)
mula2 pegi kbm0l..bli sum stuff utk beday pezen her b0ifie,pas2 bli c0olblog!
arghhh! segar ase :D
n then trus ke PCB (stand f0r PANTAI CAHAYA BULAN)
rmai plak 0wg..ea lar kan, da nme cti msti lar nk abeskan mse brsme TERTERTERSAYANG~
c0ol ap :)) <3 hehehee..nk taw ap kte0wg bwat? hahaha..meh nk tepek xtvt y da dilakukan :P

haaa...y pkai bju ijau tuw lar my lalink ! :)) y sblh dye plak member dye dri KL >,<

plak da..kan3..nme dye REEN n dat ADLI is bel0ng t0 her~ <3

n again! 0f cus me as AWANIS :D
s0 where's my picha? k, fine ! i'm n0t in da g0od m0od dis time..

last but n0t least, i <3 u bl0gsp0t.c0m ! :D

s0,dats all b0ut my entry f0r n0w~
wuteva it is. i memg syunk u lar KAKCIK ! <3
papapaaaaiiiii..salam :)

Friday, 7 October 2011

TITLE : GOTY ROYI.COM :D

assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh. . .
h0ho..0k..staight trus kpd t0pik pd wktu ne..hahahaaa...
g0ty r0yi spt0tnyer stat k0l 3pm sharp..but u kn0w wut happen? 
G0SH !! MR.PRESIDENT y mmg xtepat jnji..geram walaweiii...ar0und 3.45pm bwu smpai..
katanyer sper y smpai lmbt kne dnda, r0ound pdg..wa ne y sememgnyer slalu jdik pemegang title lmbt lak 
trdatang awl disebabkan tk0t di PERLI oleh MR. PRESIDENT..h0hoii~ |ayat jer, pdhl penakut =,=|
igt nk bg jer ayt p sbr jer lar...dye besar d0e..skli jentik melayang wa..hahaa..
heheee..jjurnyer, time GR ( stand 4 g0ty r0yi,mls nk taip ) tdiy wa xbwat keje sangad pun..
bkn ap, sume keje tuw xcely laki y buad..huhuu..nk men0long nyer p0m xtaw cemane :D
i'm s0ri guys..n ya, i'm a bit lazy tdiy..kekekee
xtvt wa y pling byk dilakukan ialah snaping pitcha! yaa ! c0ol ! <3 it s0 yummy !
| ayat y tah ap2 lach kan | bia jer abaikan ea =.="
0k, di sni, wa nk mule menempek gamb02 y d snap >.<
hoho..mcm2 pasaan ad..pasaan gedik, truja, perasan..hahaa..lumrah :D


ne lar MR.PRESIDENT ! dye GAGAH ! >,< wh0otwh0otwh0ot~


ne lar jejaka2 y membanting tlg nguruskan bnda2 y spt d ats..-^,^-


hahaa..pria n diva ! u guys lawa ! seyes <3 auwww


wh0a...merenik derr peluh...manyak musyuk taw =,=" d0id0id0i~


neng0p plak c gadis ne.. p wat keje nuh..m0sim manjang jep..kekek ;D


weiweiwei, k0wam wat per uh? wat keje nuh ! ! ngeengeee


aiy0o~ muke itam p0m ad aty kan..bia ler bia ler | ayat xley blaaahhh |


ekekee..ne kwn wa.. :D nme dye fyqa <3


ne lak fyqa ngan riena :D lawa kan :))
0kk...end 0f da day.. :D

less0n : : lenkli jgn p0nteng keje :D